Posle povećanja akciza na gorivo, ukupna prodaja naftnih derivata u Srbiji opala je za 20 odsto, a u NIS-u obim prodaje je opao za sedam odsto, u poređenju sa 2010. godinom. Udruženja benzinskih stanica se žale na visoke akcize, dok iz Vlade poručuju da naplata akciza puni budžet. Posle povećanja cena, građani Srbije, čija je prosečna plata među najnižim u regionu, sve se teže odlučuju da sednu za volan. Vozači kažu da kupuju po pet, deset litara, dok se ranije kupovalo po 50. Radnici na pumpi tvrde da retko ko kupuje gorivo za 1.000 dinara, uglavnom za 500. Zbog slabije industrijske proizvodnje i kupovne moći, slabi prodaja u manjim i nerazvijenijim mestima. U udruženjima benzinskih stanica smatraju da loša politika srpske države znači promet za susedne zemlje. U zemljama u okruženju vraća se PDV stranim transporterima, pri izlazu iz zemlje overavaju papire da su izašli iz zemlje, da su kupili derivate. Sada imamo situaciju da naši transporteri zbog povraćaja PDV-a i zbog jeftinije cene gorivo kupuju u okruženju.
Prodaja naftnih derivata u Srbiji opala je za 20 odsto, posle povećanja akciza na gorivo. Iz udruženja benzinskih stanica traže smanjenje akciza, da bi se smanjila i maloprodajna cena.
Posle povećanja akciza na gorivo, ukupna prodaja naftnih derivata u Srbiji opala je za 20 odsto, a u NIS-u obim prodaje je opao za sedam odsto, u poređenju sa 2010. godinom. Udruženja benzinskih stanica se žale na visoke akcize, dok iz Vlade poručuju da naplata akciza puni budžet.
Posle povećanja cena, građani Srbije, čija je prosečna plata među najnižim u regionu, sve se teže odlučuju da sednu za volan. Vozači kažu da kupuju po pet, deset litara, dok se ranije kupovalo po 50. Radnici na pumpi tvrde da retko ko kupuje gorivo za 1.000 dinara, uglavnom za 500.
Zbog slabije industrijske proizvodnje i kupovne moći, slabi prodaja u manjim i nerazvijenijim mestima. U udruženjima benzinskih stanica smatraju da loša politika srpske države znači promet za susedne zemlje.
"U zemljama u okruženju vraća se PDV stranim transporterima, pri izlazu iz zemlje overavaju papire da su izašli iz zemlje, da su kupili derivate. Vi sada imate situaciju da naši transporteri zbog povraćaja PDV-a i zbog jeftinije cene gorivo kupuju u okruženju", kaže Bora Tatić iz Udruženja benzinskih stanica.
Milan Rakić iz Udruženja privatnih benzinskih stanica poručuje da država mora da smanji akcize da bi se smanjila potrošačka cena. "Tako bi se izjednačili sa cenama u regionu. Time bismo dobili veću potrošnju u Srbiji i država bi kroz povećan promet i prodaju ubirala veće dažbine nego sada", smatra Rakić.
U Vladi, međutim, tvrde da je zbog povećanih akciza, budžetska kasa sve punija. Samo za prva četiri meseca ove godine prikupljeno je 20 milijardi dinara. Uz sadašnji trend naplate, stručnjaci do kraja godine očekuju 70 milijardi dinara po tom osnovu, dok je prošle godine naplaćeno šest milijardi manje.
Urednik sajta Ekonomija Miroslav Zdravković kaže da je problematično da pri rastu plata i penzija u javnom sektoru, a smanjenju privredne aktivnosti u privatnom sektoru budžet ima velike probleme. "A kad ima probleme zvane veliki deficit onda se, svakako, ne ponaša da smanjuje akcize. Da nisu povećane plate i penzije, imali bismo manji deficit, a sa manjim deficitom i manje akcize", navodi Zdravković.
Od početka godine, vozače su sačekale nove akcize na gorivo, pa su one za strane derivate bile skuplje od onih za domaće gorivo. Pošto je Evropa poručila da na ovaj način kršimo Prelazni trgovinski sporazum, akcize su od juna izjednačene, ali tako što je i za domaće i za uvozno gorivo uzeta veća vrednost.